welcome خوش آمدی

۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

سیستم عامل های تحت وب

 

آشنایی با سیستم عامل های تحت وب

ایمان موکری(Mokri.iman@gmail.com)

دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه علمی کاربردی شیراز

شیراز ، ایران

چکیده این روز ها شاید عنوان "سیستم عامل تحت وب" یا "web operating system" و همین طور کامپیوتر مجازی رو زیاد شنیده باشید. کامپیوتر مجازی راهی است که به وسیله آن شرکت های بزرگ می توانند چندین سیستم عامل را بر روی یک هارد مدیریت کنند. معمولا در این شرکت ها در دسترس بودن منابع اطلاعاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین سیستم عامل های تحت وب یک راه مناسب برای به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی است و همچنین در دسترس بودن سیستم عامل در هر کجای دنیا را ممکن می سازد.

کلیدواژگان : سیستم عامل تحت وب ، web operating system ، WebOS ، web desktop ، webtop

I. مقدمه

این روز ها شاید عنوان "سیستم عامل تحت وب" یا "web operating system" و همین طور کامپیوتر مجازی رو زیاد شنیده باشید. کامپیوتر مجازی راهی است که به وسیله آن شرکت های بزرگ می توانند چندین سیستم عامل را بر روی یک هارد مدیریت کنند. معمولا در این شرکت ها در دسترس بودن منابع اطلاعاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین سیستم عامل های تحت وب یک راه مناسب برای به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی است و همچنین در دسترس بودن سیستم عامل در هر کجای دنیا را ممکن می سازد.در واقع این سیستم عامل ها به عنوان نرم افزاری در مرورگر کامپیوتر شخص مقابل اجرا می شوند. معمولا سعی می شود تا محیط آن ها شبیه سیستم عامل های کنونی مثل windows mac، linux طراحی شود تا کار با آن ها به آسانی کار با یک سیستم عاملی که روی کامپیوترهای خانگی نصب است، باشد. پروژه سیستم عامل های تحت وب و همچنین کلمه "WebOS" برای اولین بار در یکی از دانشگاه های کالیفرنیا آغاز شد. اولین سیستم عامل تحت وب توسط برنامه نوسان سوئدی طراحی شد و webos.org نام گرفت. بعد ها برنامه نویسان حرفه ای javascript و DHTML دنیا به به این پروژه ملحق شدند و این پروژه گسترش یافت تا اینکه سیستم عامل هایی مانند سیستم عامل های روی کامپیوتر های شخصی و با سرعت بالا را بر روی مرورگر ها به نمایش در آورد.نمونه های زیادی از این سیستم عامل ها در اینترنت قابل دسترس و مشاهده هستند. یکی از این سیستم عامل ها http://g.ho.st می باشد که مخفف Global Hosted Operating System است. نام این سایت از واژه Ghost گرفته شده که به این نوع ساخت دامین ها، Domain hacking می گویند.این سایت 3 گیگابایت فضا را به صورت رایگان، برای ذخیره فایل ها در اختیار شما قرار می دهد و می توانید به فایل های خود در هر نقطه ای از دنیا دسترسی داشته باشید و به عنوان یک کامپیوتر آنلاین از آن استفاده کنید. Ghost قابلیت های زیادی را فراهم کرده، از جمله: امکان دسترسی به فایل ها از طریق ftp و یا از طریق خود سیستم عامل، وجود مرورگر داخلی برای نمایش سایت ها، نرم افزاری برای چت، وجود نرم افزار هایی مثل notepad و calculator، اختصاص ایمیل رایگان برای شما و بسیاری امکانات دیگر که در حین کار متوجه آن خواهید شد. آیا تا بحال در مورد سیستم های عامل اینترنتی فکر کرده اید؟! مجموعه ای از نرم افزارهایی که که به صورت آنلاین تنها با استفاده از یک مرورگر و خط اینترنت به صورت رابط تک کاربری قابلیت استفاده را دارند. در هر جای دنیا که باشید تنها از طریق همین دو گزینه ساده می‌توانید به دسکتاپ آنلاین خود متصل شوید. ایده ای که از مدت ها قبل ذهن ها را به خود مشغول کرده بود و حالا رنگ واقعیت را به خود گرفته است. جان پولزر، به سلیقه خود چند مورد از معروف ترین ها را انتخاب کرده تا به تشریح آن ها بپردازد. در ادامه، اشاره ای به این مقاله از زبان او خواهم داشت.

II. معرفی سیستم عامل ها

الف) EyeOS

توسعه دهندگان EyeOS در ابتدا آن را جهت مدارس و شرکت ها برای ارتباط کارکنان و دانش آموزان در یک محیط کاری مشترک با یک سری از برنامه های کاربردی مورد نیاز ایجاد کرده بودند. این سیستم عامل از FCKeditor به عنوان ویرایشگر اصلی متن خود استفاده می نماید. همچنین از طریق آن قادر خواهید بود تا با کاربران دیگر گفتگو کنید که این یک ویژگی ایده آل برای سیستم های عامل تحت وب است.

ب) iCloud

از یک میز کار با برنامه ها و فایل های که شما را از طریق مرورگر وب خود قادر به اجرای آن هستید تشکیل شده است.

از آنجا این سیستم عامل در حال اجرا بر روی ابر (اینترنت) است می تواند به شما ویژگی های چشمگیر مانند به اشتراک گذاری آسان و همکاری غنی، ارائه دهد.

ج) CorneliOS

سیستم عاملی بر پایه وب (web-based) می باشد که بر روی مرورگر شما قابل اجرا می باشد. تمامی برنامه ها و فایل ها بر روی سرور مخصوص CorneliOSقرار دارد و دسترسی به آن در هر زمان و در هر مکان میسر می باشد.CorneliOS یک پلتفرم و مرورگر مستقل است و به عنوان یک نرم افزار متن باز (open source) تحت قانون GPL و همچنین تحت یک مجوز تجاری معتبر می باشد.CorneliOS شامل یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) نیز می باشد به طوری که شما به راحتی می توانید راه اندازی و مدیریت وب سایت خود را انجام دهید و همچنین به عنوان یک سیستم مدیریت پایگاه داده است که اجازه می دهد تا شما به سرعت در حال ساختن هر نوع برنامه پایگاه داده باشید.

د) Glide OS

یک راه حل جامع و یک تبلیغ مجانی برای سرویس محاسبات ابری(cloud computing ) می باشد. Glide یک مجموعه رایگان مبتنی بر پایه درست (بشر دوستانه) بهره وری و برنامه های کاربردی با امکان ذخیره سازی 30GBرا فراهم می کند. Glide OS فایل ها را به صورت خودکار پیاده سازی می کند و سازگاری فراوانی با دستگاه ها و دیگر سیستم عامل های موجود دارد. همراه با Glide OS شما یک Glide Sync App نیز دریافت می کنید که شما را قادر می سازد فایل های خود را در خانه و در محل کار بهنگام سازی کنید.

ه) Cluodo

این پروژه هنوز به مرحله عرضه عمومی نرسیده و در حال حاظر مراحل تست خود را سپری می‌کند. مطمئنا اگر این سیستم عامل برای استفاده آماده شود از محیط دلچسپ و رنگبندی جذاب آن لذت خواهید برد. یکی از قابلیت هایی که برای Cloudo در نظر گرفته شده، استفاده و سازگاری با نسخه های مختلف موبایل به ویژه آیفون می باشد.

و ) Pipio

Pipio سیستم عامل های اجتماعی است که هدف آن دادن توانایی دادن به مردم برای اشتراک گذاری و برقراری ارتباط در زمان واقعی (لحظه) است. شما قادر خواهید بود اشخاص دیگر را با استفاده از برقراری ارتباط در زمان واقعی بر اساس متنی ، جغرافیایی ، و ترتیب زمانی جستجو کرده و بیابید. Pipio یه عنوان یک سیستم عامل به شما اجازه می دهد تا دسترسی و قابلیت های کامل به برنامه های تحت وب شخص ثالث (third-party web apps) را در داخل اکوسیستم pipio (Pipio ecosystem) داشته باشید.

ز) Fenestela

Fenestela یک سیستم عامل برای فضای وب می باشد که دارای رابط گرافیکی ساده و مهیجی می باشد.کد صفحات وب شما، برنامه های شما و ذخیره فایل های خود را بصورت آنلاین می توانید انجام دهید.به آسانی قادر خواهید بود عکس ها فیلم ها سند ها و ... را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ح) G.ho.st

احتمالا استفاده از این سیستم عامل با دارا بودن برنامه های کاربردی جذاب برای شما آسان تر خواهد بود. پس از ورود به صفحه اصلی، با کلیک بر روی دکمه سبز رنگ، صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد که از طریق آن می‌توانید ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید. همانند EyeOS این سیستم عامل نیز از زبان های مختلفی پشتیبانی می نماید. میز کار مجازی G.ho.st برنامه های مختلفی نظیر ویرایشگر متن، مدیریت فایل، پخش کننده MP3 ، مدیریت ایمیل و سایر برنامه های رایجی که اغلب روی میزکار واقعی خود آن را دارید، در اختیارتان می گذارد.همچنین G.ho.st به شما این اجازه را می دهد که تا مرز ۵ گیگابایت از اطلاعات خود را آپلود نمایید ضمن اینکه این حجم با دعوت هر یک دوست به میزان 1 گیگابایت افزایش می یابد. این موارد سوای ۳ گیگابایت فضای ایمیلی است که به شما اختصاص داده می‌شود!

ط) FanBox Desktop

بدون شک FanBox یکی از جذاب ترین سیستم های عامل تحت وب است که تا کنون ایجاد شده است ! (البته فعلا برای غیر ایرانی ها است!) پس از ثبت نام و ورورد به محیط کاربری خود می‌توانید برنامه های پیام رسان، ویرایشگر متن، مدیریت فایل و دکمه Start را مشاهده کنید. اما این وسط قابلیتی وجود دارد که FanBox را با دیگر رقیبان متمایز می سازد و آن چیزی نیست جز شبکه اجتماعی ای که به طور خودکار به این سیستم عامل متصل می‌شود.به محض اولین ورود به محیط کاربری خود به سمت ایجاد ایمیل و صفحه پروفایل شخصی ارجاع داده می شوید. این صفحه آدرسی نظیر http://www.fanbox.com/weblogina را خواهد داشت. ضمن اینکه از طریق این سیستم عامل می‌توانید اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید، گالری های مختلف ایجاد کنید، با ایمیل های خود کار کنید و در شبکه اجتماعی آن به جستجو دوستان خود بپردازید. علاوه بر آن از ابزار وبلاگ آن نیز می‌توانید برای ساخت یک وبلاگ کامل استفاده نمایید. برنامه مسنجر FanBox اجازه استفاده از شبکه های مختلف ارائه این خدمات را به شما می دهد. از طریق پردازشگر متن آن نیز می توایند با فایل های DOC کار کنید. از امکانات قابل توجه دیگر آن نیز می‌توان به فضای ۲ گیگابایتی برای آپلود فایل و لیست ۱۰۰۰۰ تایی برای انتخاب نرم افزار های مختلف برای نصب روی دسکتاپ خود اشاره کرد.

منــابع:

[1] www.operating-system.ir/post-109.aspx

[2] http://www.irpcn.com/internet/web-os.html

[3] http://www.idevcenter.com/link/808/

[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Web_desktop

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

سلام دوستای خوبم خوش آمدین
ممنون از نظرات مفیدتون
از سایت فروشگاهی من دیدن کنین
فروشگاه کالای شما
yourkala.com

آمار yourkala.com